Přihlášení

PŘIHLÁŠENÍ


Články

Kronika 2013

Canticorum v Šeříkovce (Kulturní dům Šeříkovka, 16.3.2013, Plzeň)

Již podruhé vystoupil smíšený pěvecký sbor Canticorum v kulturním domě Šeříkovka v Plzni, a to na   2. Společenském plese organizovaném Občanským sdružením rodičů a přátel Benešovy ZŠ (www.benesovaskola.cz).

Program zahájila ve 20h skupina Orchidea, která se střídala s dalšími účinkujícími a následně provázela návštěvníky až do konce večera.  Canticorum vystoupilo se svým  programem zhruba ve 22h. Zařadilo vesměs písně popové, korespondující s rázem celé akce. Zazněly mimo jiné i 2 premiéry – skladby: “Some Nights“ (Fun., arr.Stázka Šourová) a „Láska umí víc“ (Carly Simon / Hana Sorrosová, arr. Stázka Šourová), které si vysloužily výrazný potlesk. Samozřejmě nechyběla ani skladba “Africa“, jež se stala tradičním znakem popové části celého repertoáru.

Večer se nesl v příjemném duchu, návštěvníci se rozhodně nenudili, k čemuž přispěla i bohatá tombola. 

 

Canticorum v Schönsee (Centrum Bavaria Bohemia, 25. 04. 2013)

Smíšený pěvecký sbor Canticorum, s domovskou scénou v Plzni, se tentokrát vydal na vystoupení do bavorského Schönsee, a to při příležitosti zahájení výstavy „Umění na cestách“. Šlo o prezentaci uměleckých výstav mezinárodního Bienále kresby Plzeň 2012, Bienále grafiky Rokycany 2012, fotografické výstavy z PAF Tachov a Mezinárodního potápěčského festivalu filmu, fotografie a dětské výtvarné tvorby. Seznámit se s expozicí je možné v dubnu a květnu 2013 v Centru Bavaria Bohemia (CeBB) právě v Schönsee.

CeBB je úzce propojené s městem Plzeň (Evropské hlavní město kultury 2015), a tak vystoupení Canticora začínalo symbolicky ve 20:15. Úvod byl provázen dvěma skladbami z klasického repertoáru (Dies Irae a Quis Potest Dicere). Následně se atmosféra v centru nesla na vlně popových písní v BMP udávaném dvorním beatboxem Canticora Janem Melicharem, a neboť hudba k lidem promlouvá svým univerzálním jazykem, bylo možné pozorovat úsměvy na tvářích české i německé části obecenstva. Chvíli před částečným zatměním měsíce dozněl déšť z přidávané skladby Africa, čímž byla ukončena oficiální část vernisáže.

Doufáme, že i v budoucnu budeme mít příležitost spolupracovat se sympatickým centrem Bavaria Bohemia.

Eva Kraftová

 

Canticorum zazpívalo v Papírně a sklidilo ovace ve stoje

Zatímco se zraky sportovních fanoušků upíraly k výkonu českého hokejového týmu ve Stockholmu, příznivci dobré hudby byli v úterý 14. května večer v plzeňské Papírně. Koncertovalo zde totiž Canticorum, vokální skupina z Plzně, která se s každým dalším vystoupením dostává více a více do širšího povědomí, a to nejen Plzeňanů.

Tentokrát sbor předvedl desítku známých popových písní v originálních úpravách a choreografiích. Jako první zazněla píseň Some Nights, původně nazpívaná americkou skupinou Fun a proslavená kultovním seriálem Glee, následovaly hitovky jakými jsou například The Lion Sleeps Tonight, Lazy Song z autorské dílny Bruna Marse, nebo megahit Phila Collinse You’ll Be In My Heart, v podání Canticora oživený znakovou řečí. Po veselých a energických skladbách přišel naléhavý protestsong Michaela Jacksona They Don’t Care About Us, který na okamžik zvážnil jinak uvolněnou atmosféru v sále. V druhé části koncertu zazněla jedna z nově nastudovaných písní, chytlavá a melodická skladba Láska umí víc z repertoáru Lucie Vondráčkové. Živé a neobvyklé zpracování této písně rozvlnilo a roztleskalo přítomné publikum a sklidilo zasloužený úspěch.

Canticorum předvedlo sborový zpěv v netradičním, moderním a zábavném pojetí, postavený na každém jednotlivém hlase a souhře všech členů, doprovázený nepostradatelným beatboxem Jana Melichara. Ten naplno předvedl své umění v improvizovaném vystoupení mezi skladbami, které nikoho z přítomných nenechalo v klidu, a zasloužil si od posluchačů nadšený potlesk.

Po doznění posledního tónu závěrečné skladby 90’s A Capella Dance Medley, která spojuje melodie písní z let devadesátých, publikum odměnilo hudebníky dlouhým aplausem ve stoje, kterým si posluchači vyžádali přídavek. Kromě něj Canticorum ještě pro velký úspěch a na přání publika znovu zazpívalo oblíbenou skladbu Africa.

Koncert v Papírně sálal energií a přátelskou atmosféru a příznivci Canticora se již nyní mohou těšit na další, který se uskuteční v sobotu 1. června 2013 od 18 hodin v plzeňském Světovaru. 

16. 5. 2013

Iveta Bártová

 

Svatováclavský koncert v kostele Sv. Štěpána, Mýto u Rokycan

Pro vokální seskupení Canticorum to bylo první vystoupení nové koncertní sezóny, a proto také velká výzva. Jeho konání si navíc vyžádalo přímo město Mýto, a tak si ani v létě zpěváci Canticora nemohli dovolit zahálet. Nové skladby nacvičovali celý týden v červenci na Srní a první pravidelné čtvrteční zkoušky začaly netradičně již v polovině srpna.

Zpěváci byli na místě, tedy v kostele Sv. Štěpána, s velkým předstihem. Nechtělo se jim však věřit, že by na takovéto, řekněme utajované místo mohli přijít vůbec nějací lidé. Kostelík byl krásný, hřbitovní, ale poměrně daleko za městem, uprostřed polí. O to větší překvapení bylo, když se skutečně před čtvrtou hodinou začali trousit diváci a zaplňovat lavice i několik přidaných židlí. Brzy bylo téměř plno a Canticorum mohlo zahájit monumentálními skladbami v úpravě Zdeňka Lukáše Dies irae a Quis potest dicere. Následovaly tři jemnější písně z dílny Antonína Dvořáka, které patří do cyklu „V přírodě“ a zcela nová, premiérová skladba „Psací stroj“, přepsaná sbormistryní Mgr. Šolcovou z partitury orchestru pro smíšený pěvecký sbor. Tato skladba se stala jakýmsi mostem pro přechod do světa populární hudby, kterou Svatováclavský koncert pokračoval. Prvním songem byl taktéž nově nastudovaný Cup song/Baby. Tato skladba je zcela unikátní podívanou, jelikož sboristé doprovází svůj zpěv hrou na kelímky, ke které využívají jakési malé stolečky upevněné na konstrukci stupínků. Po posledním klepnutí kelímků nastal správný čas pro malou rozcvičku beatboxera Jana Melichara. Ten rozšířil zorničky publika v němém úžasu, že zvuky, normálně přisuzované bicí soupravě, skutečně vydávají jeho rty přilepené na mikrofon. No a protože mezitím zcela tiše zmizely ze stupínků zmiňované stolečky, mohlo Canticorum pokračovat dalšími populárními songy, které již zcela neodmyslitelně doplňuje vlastní choreografií. A tak publikum mohlo slyšet např. Uptown girl, Bills, bills, Some nights, Láska umí víc, Lazy song, The Lion sleeps tonight, You´ll be in my heart anebo 90´s mix, skladbu, která se stala oficiálním klipem pro festival sborového zpěvu Plzeňské notování, konajícím se několik dní poté. Potlesk přítomných diváků byl natolik bouřlivý, že si Canticorum zkrátka nemohlo dovolit odejít jen tak bez přídavku, a tak se do zdí kostela vpila také lidmi tolik oblíbená Afrika.

Co dodat na závěr? Snad jen přání, aby tito mladí zpěváci a především jejich sbormistryně měli i nadále chuť a energii zpívat a předávat radost z hudby svým věrným divákům. Protože když se po koncertě nechá slyšet několik skutečně starých babiček: „Dostali jste nás!“ anebo „Jste úžasní, strašně se nám to líbilo!“, byl by hřích nechat takové těleso jen tak odejít z hudební scény…

S.Jíchová

 

Plzeňské notování, 4.-5.10. 2013

Plzeňská Měšťanská beseda začátkem října hostila již pátý ročník festivalu sborového zpěvu s názvem Plzeňské notování. Osm dospělých a tři dětské sbory ze všech koutů republiky se sjely do Plzně, aby společně oslavily krásu sborového zpěvu, navzájem se inspirovaly a podpořily k další umělecké tvorbě.

Dvoudenní festival vyvrcholil v sobotu 5. října závěrečným galakoncertem, na kterém se divákům představily všechny zúčastněné dospělé sbory a jeden gymnaziální, sbor Církevního gymnázia v Plzni, který svým vystoupením program galakoncertu zahájil. Každý sbor zazpíval dvě skladby, jednu podle vlastního výběru, druhou vybrala odborná porota na základě vystoupení v průběhu festivalu. Z hlavního města přijel komorní smíšený sbor Carmina Nova a také nevšední kvintet s názvem Pětiklíč. Zdický smíšený sbor, který se může pochlubit více než dvacetiletou aktivní činností, vystoupil pod vedením sbormistryně Martiny Rajtmajerové. Dalšími účinkujícími byly také třicetičlenný ženský sbor Carmina z Přeštic a smíšený sbor Sonitus z Písku vedený dirigentem Václavem Krausem. Nejmladším zúčastněným tělesem byl smíšený pěvecký sbor Arnicor z Třemošné, který byl založen před třemi lety ředitelkou třemošenské ZUŠ, Mgr. Jarmilou Žižkovou. Ze Sezimova Ústí přijel na plzeňský festival smíšený sbor Nokturno, který letos oslavil již 30 let od svého založení. Také originální dvanáctičlenný smíšený sbor Cubitus z Lokte diváky potěšil dvěma svými skladbami. Pomyslnou třešničkou na dortu a vrcholem slavnostního večera
bylo vystoupení pořádajícího plzeňského sboru Canticorum pod vedením sbormistryně Anastázie Šolcové, který kromě písní klasického žánru (A. Dvořák: Napadly písně, Žitné pole, Vyběhla bříza běličká; Leroy Anderson: The Typewriter, arr. A. Šolcová), nabídl také známé popové hity (např. Beyonce: Bills, Bills, arr. A. Šolcová, Billy Joel: Uptown Girl, arr. A. Šolcová, Phil Collins: You'll Be In My Heart, arr. A. Šolcová, Petr Šolc, a další), a to samozřejmě ve své originální aranži doplněné choreografií a nepostradatelným beatboxem Jana Melichara. V úplném závěru programu se na pódiu Velkého sálu Měšťanské besedy sešly všechny účinkující sbory, aby společně zazpívaly skladbu Angels (z autorského pera Robbieho Williamse a Guye Chamberse) a již tradičně Heal The World z repertoáru Michaela Jacksona.
Atmosféra galakoncertu byla přímo strhující, radost z hudby se z jeviště přenesla i na diváky, kteří každé vystoupení odměnili nadšeným potleskem. Festivalem provázel moderátor Vladimír Šťovíček, jehož inteligentní a pohotový humor byl osvěžujícím zpestřením celého programu.
Všechny zúčastněné sbory převzaly z rukou odborné poroty, tvořené doc. PaeDr. Zdeňkem Vimrem, MgA. Jiřím Štruncem, Mgr. Josefem Brabencem a Mgr. Anastázií Šolcovou, hodnotitelské listy s oceněním dosavadní činnosti a doporučením k možnému zlepšení.
Pátý ročník festivalu Plzeňské notování se zkrátka vydařil, nezbývá než poděkovat všem, kteří
se na jeho realizaci podíleli, a přát si podobný úspěch i v dalších letech.

Iveta Bártová

 

Podzimní koncert v Husovce, 15.11.2013

Patnáct let fungování sboru, to už jsou pořádné narozeniny a ty se musí náležitě oslavit. A jak jinak než celovečerním koncertem ve velkém stylu. K této příležitosti bylo zvoleno jaksi méně konformní prostředí, a to pivnice Husovka. Málokdo z Plzeňáků o její existenci věděl, ale přesto dovnitř proudily ten večer nezvyklé davy a místa se rychle plnila. Na Canticorum se přišlo podívat okolo 250 lidí. Byli mezi nimi kromě příbuzných, přátel a fanoušků také bývalí členové, kteří zanechali v tomto sboru svou stopu.

Koncert uvedl svým slovem moderátor Vladimír Šťovíček, který je známý svým „jemně perlivým“ humorem, jenž neurazí, avšak pobaví. Canticorum a především pak ruka sbormistryně Anastázie Šolcové zahájily blokem klasické hudby a vůbec první tóny, které ten večer zazněly, patřily skladbě Napadly písně. Ta byla spolu se skladbami Žitné pole a Vyběhla bříza běličká z cyklu „V přírodě“ od českého velikána, Antonína Dvořáka.  Následovala těžká, ale také majestátně překrásná skladba O magnum mysterium z dílny Mortena Lauridsena a po ní již byli na pódium pozváni klavíristka Eva Vimrová a houslista Martin Kos. Ti na své nástroje dodali třem skladbám z „Pocty tvůrcům“ autora Zdeňka Lukáše to, co způsobuje, že člověka až mrazí. Pomyslným přechodem k druhé části večera se stala skladba Leroye Andersona, „The Typewriter - Psací stroj“ v úpravě sbormistryně Anastázie Šolcové. Jak trefně poznamenal moderátor, ještě nikdy neviděl nikoho, aby se tak mazlil s psacím strojem, jako člen Canticora, který měl na tento netradiční hudební nástroj své životní sólo.

Po přestávce, během níž mohlo publikum sledovat krátkou prezentaci sboru téměř od jeho vzniku, zazněla řada známých popových hitů. Není snad pro nikoho neznámou, že téměř všechny upravuje přímo sbormistryně (popř. ve spolupráci s manželem, Petrem Šolcem) a každá píseň je doprovázena choreografií zpěváků. A tak se od tohoto okamžiku stal koncert pastvou nejen pro uši, ale také pro oči. Všichni přítomní byli samozřejmě nedočkaví, až se dozvědí, proč že se během přestávky objevily na stupínkách ty podivné stolečky? Vysvětlení přišlo záhy - to aby Canticorum mohlo ohromit rytmickým doprovodem plastových kelímků při písni Cup Song/Baby, baby. Po něm následovalo dalších několik minut, které všem přítomným rozšířily zorničky, a to krátký vstup beatboxera Jana Melichara, který Canticorum doprovází coby bicí a rytmická soustava. A které hity zazněly, když konečně utichnul potlesk? Tak např. „Uptown Girl“ od Billyho Joela, „Bills, Bills“ od Destiny´s child, „You'll Be In My Heart“ Phila Collinse, „They Don´t Care About Us“ Michaela Jacksona, „Lazy song“ Bruna Marse a další. A když si publikum vyžádalo první přídavky, následovaly ještě další dva a po nich opakování jediné české populární skladby „Láska umí víc“ od Lucie Vondráčkové, která byla krásným a výstižným zakončením pro všechny, kteří si pěstují lásku k hudbě stejně jako Canticorum. Protože pouze radost z neutichajícího potlesku stojícího publika by na ty hodiny a hodiny dřiny před koncerty zkrátka nestačila...

Soňa Jíchová

Nemáš oprávnění k posílání nebo čtení komentářů